De Senaat van de staat Californië ging akkoord met de financiering van een
eerste gedeelte van 209 kilometer. Het moet het begin zijn van de eerste
echte hogesnelheidslijn van de Verenigde Staten.
In eerste instantie trekt Californië 2,6 miljard dollar (2,1 miljard euro) uit
voor het project. Daarmee verzekert de staat zich van een bijdrage van 3,2
miljard dollar (2,6 miljard euro) van de federale overheid. De aanleg van
hogesnelheidslijnen is een speerpunt van president Barack Obama. Hij heeft
daarvoor de medewerking van de individuele staten nodig.
Omstreden
De snelle treinverbinding is omstreden. Voorstanders benadrukten dat de aanleg
werkgelegenheid oplevert en snelle treinen een goed en milieuvriendelijk
alternatief voor de auto of het vliegtuig zijn. Tegenstanders hekelden het
besluit vanwege de hoge kosten (68 miljard dollar, omgerekend 55 miljard
euro).
Het eerste gedeelte van de lijn wordt gebouwd tussen Madera en Bakersfield,
twee plaatsen die tussen de metropolen San Francisco en Los Angeles in
liggen. Critici vrezen dat de financiering van de rest van de lijn niet rond
zal komen en het daardoor een trein "van niks naar nergens" zal worden. De
Republikeinen in de Senaat stemden tegen het project. De Democraten, die de
meerderheid hebben, stemden er voor.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl